ایران - تهران

میرداماد - دفینه

شنبه تا پنچشنبه

10:00 تا 20:00

طراحی کمد دیواری | طراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب

طراحی کمد دیواری

کمد دیواری اتاق خواب از بخش‌های مهم اتاق بشمار می‌رود چرا که با نظم دهی لباس‌ها و دیگر وسایل فضا را مرتب نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانید کمد‌های دیواری به طور کلی از اساس کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه این مقاله از معمارم به آن می‌پردازیم.

  • کمد دیواری لباس
  • کمد دیواری رختخواب
  • کلوزت روم

طراحی کمد دیواری رختخواب

کمد دیواری رختخواب یکی از ابزارهای کاربردی در اتاق خواب‌های ایرانی بوده که مخصوص قرارگیری رختخواب است. این نوع کمد دیواری معمولا بدون طبقه بوده و یا دارای طبقه‌هایی با فاصله زیاد هستند تا به راحتی بتوانید رختخواب ها را در آن بچینید. درب این کمد‌ها نیز به گونه‌ای است که به طور کامل بتوانید ان را باز کنید. 

طراحی کمد دیورای لباس

تنوع کمد‌های لباس بیشتر از آن چیزیست که فکر می‌کنید. کمد‌های لباس می‌توانند ساده باشد به طوری که شامل یک آویز برای لباس بوده و یا دارای کشو و طبقات مختلف که هرکدام به قرارگیری چیزی اختصاص دارد.

قسمت آویز لباس‌ها در طراحی کمد لباس باید از ارتفاع بلند‌تری برخوردار باشد؛ چراکه برای آویز لباس‌های بلندی مانند لباس‌های مجلسی زنانه یا پالتو در آن راحت باشید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید عمق کمد لباس است. فرض کنید می‌خواهید یک کت یا پالتو مردانه را در کمد آویز کنید برای این کار عمق کمد باید اندازه بیشتری نسبت به لباس‌های زنانه داشته باشد.

نوع طبقه‌های داخل کمد را می‌توانید طبق سلیقه خود، پر تعداد یا کم تعداد و یا بر اساس کاربرد هرکدام انتخاب کنید چراکه این از قانون خاصی پیروی نمی‌کند.

کلوزت روم

کلوزت روم‌ها مانند کمد‌های لباس هستند اما بدون درب و معمولا برای اتاق‌های مخصوص تعویض لباس از آن استفاده می‌شود اما اغلب در طراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب دیده نمی‌شود.

کلوزت روم کمد‌هایی با کشو و طبقات متعددی است که درب ندارد. اگر خانه شما اتاق‌های زیادی دارد می‌توانید یکی از اتاق ها را برای پرو و نگهداری لباس‌هایتان اختصاص دهید و برای کمد دیواری‌های آن نیز از کلوزت روم استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب طرح کمد دیواری اتاق خواب

در اینجا به برسی چند نکته برای طراحی یک کمد دیواری ایده‌آل می‌پردازیم.

 استفاده از فضا

اگر شما هم از به نمایش درآمدن تمام وسایل داخل کمدتان هنگام باز کردن درب آن خوشتان نمی‌آید، درب‌های ریلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای به حداقل رساندن فضای هدر رفته اتاق می‌توانید از درب‌های ریلی برای کمد استفاده کنید. این درب‌ها علاوه بر اینکه مانع بوجود آمدن فضاهای پرت می‌شود، جلوه منظم و زیبایی به اتاق خواب شما می‌دهد.

شخصی سازی در طراحی کمد دیواری

مهم‌ترین نکته در طراحی داخلی کمد دیواری شخصی‌سازی آن است. این به این معناست که طراحی کمد دیواری را تماما به عهده نجار نگذارید چراکه شما می‌خواهید از آن استفاده کنید و باید با توجه به وسایلی که قرار است در آن بگذارید و اندازه مکان‌هایی که برای هرکدام نیاز دارید، داخل کمد دیواری را طراحی کنید و یا برای یک نتیجه ایده‌آل آن را به یک طراح حرفه‌ای بسپارید.

نورپردازی داخل کمد دیواری

اگر کمد اتاق خواب شما عرض زیادی دارد برای دید بهتر می‌توانید از مهتابی کم نور یا یک لامپ کوچک برای نورپردازی داخل آن بهره ببرید. با این کار پیداکردن وسایل داخل کمد دیگر برایتان کار دشواری نخواهد بود. البته واضح بودن داخل کمد به شما در مرتب کردن آن و رفع بی‌نظمی نیز کمک می‌کند.

کیفیت متریال بکار رفته در ساخت کمد دیواری اتاق خواب

از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی کمد دیواری اتاق خواب باید در نظر داشته باشید کیفیت ساخت درب و پارتیشن‌های کمد است. کمد شما هرچند از طراحی بی‌نظیری برخوردار باشد اما زمانی که از مواد نامرغوب در ساخت آن استفاده شود تمام آن طراحی را زیر سوال برده و در کوتاه‌ترین زمان خراب می‌شود. برای مثال به کار بردن ریل و یراق آلات بی‌کیفیت در ساخت کمد، پس از مدتی باعث ایجاد صداهای گوش خراش هنگام باز کردن درب کمد می‌شود به طورری که شاید زمان زیادی را برای یک باز و بسته کردن ساده درب کمد هدر دهید.

انتخاب رنگ مناسب و هماهنگ با اتاق

استفاده از رنگ‌های ترکیبی و فانتزی برای درب کمد و هماهنگی آن با روتختی و پرده‌ها می‌تواند به دکوراسیون اتاق خواب شما جلوه زیباتری بدهد. همچنین برای بزرگتر نشان دادن فضای اتاق، ترکیب‌ ام دی اف و آینه در کمد نیز انتخاب هوشمندانه‌ای است.

متریال مورد استفاده در طراحی داخل کمد دیواری

دوبخش اصلی کمد دیواری چارچوب و درب آن است که در ساخت هرکدام می‌توان از متریال‌های مختلفی مانند نئوپان، ورق‌ ام دی اف، ملامینه یا‌ های‌گلاس استفاده کرد. نئوپان با روکش ملامینه به دلیل وزن کمتر نسبت به‌ام دی اف کاربرد بیشتری در ساخت درب‌ها و طبقات کمد دارد.

آشنایی با انواع درب کمد دیواری اتاق خواب

در طراحی کمد دیواری اتاق خواب از دو نوع درب لولایی و ریلی استفاده می‌شود که در ادامه هرکدام را بطور جداگانه برسی می‌کنیم.

درب ریلی کمد دیواری

اگر اتاق خواب کوچکی دارید که می‌خواهید از فضای آن نهایت استفاده را بکنید درب‌های ریلی مناسب‌ترین نوع برای شما هستند. چراکه برای باز شدن درب نیاز به فضای اضافی ندارند. دسترسی به قسمتی از کمد پس از هربار باز کردن کمد تنها محدود به این نوع درب هاست.

درب لولایی در کمد دیواری

پرکاربردترین درب‌های کمد، درب‌های لولایی هستند و برخلاف درب‌های ریلی پس از باز شدن، شما به تمام قسمت‌های کمد دسترسی دارید. به همین دلیل برای کمد‌های رخت خواب این نوع انتخاب ایده‌آلی است. اشغال فضای زیاد برای باز کردن درب کمد از محدودیت‌های استفاده از درب لولایی است.

سوالات متداول

متریال مورد استفاده در کمد دیواری چقدر اهمیت دارد؟

متریال بکار رفته در طراحی داخل کمد دیواری از مهم‌ترین بخش های کمد است چراکه شما روزانه استفاده زیادی از کمدها میکنید و اگر از متریال نامرغوب ساخته شده باشد بر کیفیت زندگی شما اثر زیادی میگذارد.

در اتاق های کوچک از چه نوع کمد دیواری استفاده کنیم؟

برای طراحی کمد دیواری در اتاق‌های کوچک که فضا اهمیت زیادی دارد از کمدهایی با درب ریلی استفاده کنید؛ چراکه برای باز و بسته کردن درب‌های ریلی به فضای اضافه نیاز ندارید.

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *