ایران - تهران

میرداماد - دفینه

شنبه تا پنچشنبه

10:00 تا 20:00

طراحی داخلی مطب | 30 ایده دکوراسیون مطب

بی شک همه ما خواهان این هستیم که در محیطی زیبا، به روز و از همه مهمتر بهداشتی مراحل پزشکی و درمان خود را طی کنیم. اگر شما شخصی مراجعه کننده به یک مطب پزشکی باشید، در چه فضایی احساس آرامش کرده و با اطمینان خاطر مشغول دریافت خدمات پزشکی خواهید شد؟ برای پاسخ به این پرسش پارامترهای زیادی مطرح است که در ادامه به آنها اشاره کوتاهی خواهیم نمود.

در هر صورت احترام و توجه به نیازهای شخص بیمار که ممکن است چندین ساعت از وقت خود را در مطب یا کلینیک سپری کند پزشکان را ملزم می‌دارد تا در درجه اول، به فکر فراهم کردن فضایی در کلینیک خود باشند تا افراد مراجعه کننده نیازهای خود را برآورده کند. همچنین محیط و طراحی فضای داخلی مطب بیمار را مجاب کند تا در صورت نیاز دوباره اولین ترجیح آن مراجعه دوباره به مطب شود. در ادامه این مقاله از سایت معمارم ایده های طراحی داخلی مطب را مشاهده می‌کنید.

طراحی داخلی مطب

دکوراسیون داخلی مطب

پیشنهاد مطالعه: طراحی داخلی دفتر کار | طراحی داخلی شرکت

اصول و استاندارد طراحی داخلی مطب

یک طراح در شروع کار باید متوجه باشد که با چه مخاطبی سروکار خواهد داشت و محیط برای چه منظوری استفاده خواهد شد تا طراحی و دکوراسیون را بر طبق روحیات مخاطب انجام داده و متریال مورد نظر را انتخاب کند. برای انجام این موضوع لازم است طراح بداند که کلینیک یا مطب مورد نظر در چه زمینه ای فعالیت می‌کند؛ برای مثال کلینیک دندان‌پزشکی است یا روانپزشکی یا از این قبیل مطب‌ها. به طور کلی در طراحی و دکوراسیون هر کلینیک یا مطب رعایت اصول اولیه زیر لازم است:

  • اصولی بودن نورپردازی و سیستم روشنایی محیط
  • انتخاب فضاهای کاربردی در قرارگیری اتاق پزشک و سالن انتظار و دیگر موارد مهم
  • انتخاب مبلمان مناسب و در نظر گرفتن تعداد افراد مراجعه کننده
  • ایجاد هارمونی رنگ و استفاده از گیاهان طبیعی در اتاق پزشک و سالن انتظار
  • انتخاب کفپوش کاربردی و مناسب محیط که به راحتی تمیز شود
  • نصب دیوارکوب و تابلوهای مرتبط و آگاهی بخش برای مراجعین در دیوار سالن انتظار

اصول طراحی داخلی مطب

اصول طراحی دکوراسیون داخلی مطب

بازسازی طراحی داخلی مطب و کلینیک

یکی از مهمترین عملیات در راستای طراحی داخلی مطب پزشکان بازسازی ساختمان است. در بازسازی مطب و کلینیک باید به موارد مختلفی توجه داشت که علاوه بر مرتفع کردن درخواست و سلیقه کارفرمایان تغییرات صورت گرفته در برطرف کردن نیاز مراجعه‌کنندگان نیز مد نظر قرار گیرد. اما مانند بازسازی هر محیطی  در بازسازی مطب پزشکان نیز رعایت نکاتی الزامی است. عده‌ای از پزشکان به دلیل مشغله بالا و توجه به مسائل دیگر، این مسئله را جدی نمی‌دانند تا اینکه نم‌زدگی یا خرابی دیوار و یا مستهلک بودن، باعث بازسازی شود.

تاسیسات قدیمی یکی از عوامل مهم در فضای مطب‌ها و کلینیک‌ها محسوب می‌شود. علاوه بر این مدت زمان انجام مراحل بازسازی نیز از جمله مسائل مهم تلقی شده و به عبارتی می‌توان گفت اولین سوال پزشک از پیمانکار یا شرکت بازسازی کننده بوده، زیرا مسئله زمان تاثیر مستقیم در ادامه کار پزشک و راحتی بیمار به حساب می‌آید. حتی بسیار مشاهده شده که طراحی جذاب و تغییرات در دکوراسیون باعث افزایش مراجعه شده است، از این رو معماران داخلی از متدهای علمی، جدید و پیشرفته از قبیل ترکیب نور، رنگ و دیگر موارد در بازسازی مطب پزشکان بهره می‌گیرند.

بازسازی و طراحی مطب پزشک

طراحی مطب و کلینیک درمانی

انواع فضاهای مورد نیاز در یک کلینیک و مطب

رعایت اصول و قواعد خاص در ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان امری مهم تلقی می‌شود. محل قرارگیری اتاق پزشک، طراحی و فضای سالن انتظار ، طراحی پذیرش و موارد بسیار دیگر همگی با رعایت اصولی خاص صورت می‌پذیرد تا علاوه بر شیک و جذاب بودن محیط، نهایت کاربرد را برای پزشک و بیمار داشته باشد. به این دلیل که اغلب مراجعه‌کنندگان به هر پزشکی در شرایط جسمی و روحی خاصی قرار دارند، طراحی کلینیک و مطب پزشکی به لحاظ شکل و کاربردی بودن محیط اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

طراحی داخلی اتاق پزشک

طراحی داخلی اتاق انتظار در مطب

دکوراسیون مطب پزشک عمومی

طراحی داخلی مطب هم مثل طراحی داخلی خانه باید به طوری صورت گیرد که در نظر اغلب افراد جذاب به نظر آید و آرامش و حضور خاطر افراد استفاده کنندگان از مطب نظیر پزشک، منشی، بیمار و… را بر هم نزد؛ به همین دلیل است که رعایت اصول و قوانین خاص در طراحی داخلی الزامی است. برای مبله کردن مطب نباید از المان‌هایی استفاده کنید که جاگیر و بزرگ هستند، زیرا آرامش مطب را بهم می‌زند.

استفاده از تابلو و دیوارکوب در دیوارهای اصلی جلوه خاصی به محیط می‌دهد همچنین استفاده از مدارک معتبر پزشک و متخصص ضروری است و بیشتر در نظر مراجعه‌کنندگان جلوه می‌دهد زیرا بیماران و همراهان زمان زیادی در اتاق انتظار برای ورود به اتاق پزشک منتظر می‌مانند که در این صورت موجب اطمینان خاطر مراجعه‌کنندگان خواهد بود. از دیگر مسائل مهم در دیزاین مطب روشنایی و نورپردازی است که باید در راه‌اندازی آن دقت شود.

طراحی داخلی مطب پزشک عمومی

طراحی مطب دکتر عمومی

طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک قلب

از دیگر کلینیک و مطب‌هایی که در دیزاین و طراحی داخلی آن توجه ویژه می‌طلبد، طراحی مطب پزشک قلب است.چون مراجعه کنندگان به این کلینیک از شرایط خاص برخوردار هستند و باید از هیجانات غیرمعمول دوری کرده و در آرامش باشند. طراحان داخلی می‌توانند در دکوراسیون مطب قلب از طریق نورپردازی و استفاده از رنگ‌های مناسب در کاهش استرس و افزایش حس آرامش در بیماران نقش ویژه ایفا کنند. معمولا در اتاق پزشک، علت بیماری از طریق مشاوره و معاینه صورت می‌گیرد و معمولا در صورت نیاز به بخش‌های دیگر ارجاع داده می‌شوند؛ به همین علت وجود میز و صندلی و تخت مخصوص بیمار، تابلوی نور، دستگاه فشار سنج و مبلمان مخصوص پزشک الزامی است.

ما پیشنهاد می‌کنیم برای تزئین اتاق پزشک از کتابخانه‌ای کوچک حاوی کتاب‌های تخصصی برا افزایش جذابیت اتاق استفاده شود.

دکوراسیون مطب متخصص قلب

طراحی دکوراسیون داخلی متخصص قلب

طراحی داخلی مطب پزشک اطفال

مطب پزشک اطفال از جمله مطب‌های خاص است، زیرا مراجعه‌کنندگان به این مطب‌ها کودکانی از هر رنج سنی هستند که پس از مدتی انتظار در سالن انتظار بی‌حوصله شده و باعث اذیت اطرافیان می‌شوند. از این رو باید در دیزاین مطب متخصص اطفال توجه ویژه کرد.

در درمان بیماری کودکان علاوه بر توجه به نیازهای  فیزیکی کودک، دقت به نیاز‌های روانی نیز مهم است؛ اگر طراحی و دکوراسیون داخلی مطب اطفال این نیاز مهم را مرتفع نسازد، ممکن است روند درمان نیز افزایش یابد. از طرفی توجه به این نیازها نیز روند درمان را تسهیل می‌کند.

در دیزاین مطب متخصص اطفال استاندارد‌های خاصی مطرح است که اگر به آنها توجه نشود هم برای والدین و هم پزشکان دردسرساز خواهد شد. در رنگ‌بندی محیط استفاده از رنگ‌های انرژی‌زا گزینه مناسبی نیست زیرا در افزایش تحرک کودک تاثیرگذار است. همچنین استفاده از دیوارکوب‌ها و تابلوهای جالب و سرگرم‌کننده در اتاق انتظار موجب جلب توجه آنها شده و گذر زمان در مطب خسته‌کننده نخواهد بود.

استفاده از رنگ‌های آبی روشن، سبز، بژ، سفید و ترکیب آنها با رنگ‌هایی با تن قهوه‌ای ایده‌آل به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی مطب پزشک اطفال

دکوراسیون مطب پزشک اطفال

طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک کودکان

دکوراسیون مطب پزشک اطفال

 

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

از جمله مکان‌های با اهمیت در زمینه طراحی و دکوراسیون، طراحی مطب و کلینیک پوست و مو است. در اجرای طراحی داخلی این کلینیک‌ و مطب‌ها نکات و موارد ریز و اساسی بسیاری وجود دارد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست:

  • ایجاد یک فضایی مناسب، بهداشتی، منظم برای دریافت نتیجه بهتر در زمینه مراقبت از بیمار
  • توجه به فاکتور زیبایی داخلی، استفاده از مبلمان راحت، در دسترس بودن محل‌های مهم در حین انجام خدمات و همچنین آرامش فضا و محیط از لحاظ حضور بیماران و موارد دیگر
  • بهداشت در این کلینیک‌ها بسیار مهم است، از این رو توجه به این مسئله و رعایت مسائل بهداشتی بیشتر از دیگر مطب‌ها الزامیست
  • قرار دادن فضای مناسب برای هر فرایند در هر قسمت از مراقبت نظیر پوست یا مو
  • اتاق معاینه
  • اتاق انجام کرایو
  • اتاق الکترولیز
  • اتاق نمونه برداری
  • آزمایشگاه تشخیص حساسیت
  • اتاق پیوند مو و لیزر تراپی
  • اتاق جراحی

طراحی داخلی مطب دکتر پوست و مو

طراحی داخلی اتاق انتظار در مطب پزشک پوست و مو

معماری و دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

در طراحی داخلی و یا بازسازی کلینیک و مطب دندانپزشکی موارد ویژه‌ای باید مد نظر قرار گیرد، که بسیار حائز اهمیت است. برای مثال در انتخاب دکوراسیون داخلی مطب با به اصطلاح داخل اتاق کار دکتر به علت استفاده از تجهیزات پزشکی خاص و یونیت پزشکی، ابعاد اتاق در اندازه مناسب در نظر گرفته شود از فرار دادن وسایل اضافی خودداری شود، همچنین محل قرار گیری مبلمان، تجهیزات  مورد نیاز عمومی در یک مطب و… نیز از مسائل مهم محسوب می‌شود. زیر ساخت دکوراسیون مطب را نسبت به فضا تغییر می دهند. به طور کلی همه چیز باید بر طبق متدهای مدرن و بروز به کار گرفته شود تا هم جذابیت داشته و هم کاربردی باشد. برای نمونه رنگ‌هایی که در مطب در مبلمان و فضا استفاده می‌شود با تخصص پزشک هماهنگ باشد. از دیگر نکات مهم میزان نور محیط در داخل مطب و اتاق انتظار است که باید طبق استاندارد بوده یا تا حد مقدور نور طبیعی به کار رود.

طراحی داخلی مطب روانشناسی و روانپزشکی

کلینیک و مطب روانشناسی و روانپزشکی از جمله مکان‌هایی مهم محسوب می‌شوند که بیماران با شرایط روحی و روانی ویژه و خاص به آنجا مراجعه می‌کنند. این امر موجب دقت مضاعف نیز خواهد شد، حال بیمار با اجبار دیگران یا به میل و رضایت خود به مطب مراجعه نموده باشد، طراحی داخلی مطب و اتاق پزشک و نحوه چیدمان مبلمان و ضروریات باید به گونه‌ای باشد که موجب راحتی و آرامش بیمار شود. داخل و اتاق انتظار باید صمیمی و گرم بوده و بیمار و همراهان از قرار گرفتن در این محیط احساس خوب و مثبت در خود حس کرده و محیط سبب ایجاد زدگی و دلخوری در بیمار نشود. زیرا این بیماران از کوچکترین مسئله نیز آزرده خاطر می‌شوند و این نکته ممکن است بیمار را از ادامه درمان باز دارد.

برای مثال استفاده از نور طبیعی در مطب‌های روانپزشکی امری مهم و مثبت محسوب می‌شود که اثرات مطلوب آن در درازمدت حتما نمایان خواهد شد.

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک زیبایی

نوع و کیفیت طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک‌های زیبایی، در کسب رضایت مراجعان و البته جذب مراجعان تاثیر بسیاری دارد. فضایی که مراجعه کنندگان زمان انتظار را در آنجا سپری می‌کنند تاثیر فوق‌العاده‌ای در القای حس آرامش و اعتماد به آن‌ها دارد‌. در کلینیک‌های زیبایی باید توجه بیشتری به جزئیات کرد و از کمترین فضا، حداکثر استفاده را کرد.

در دیزاین کلینیک پوست و مو باید علاوه بر رعایت اصول زیبا شناسی، از متریال با کیفیت و درجه یک استفاده شود. همچنین باید توجه داشت که به علت حساس بودن این بخش می‌بایست حداکثر بهداشت را در این مکان رعایت کرد.

دکوراسیون داخلی مطب دکتر زیبایی

دکوراسیون مطب زیبایی

طراحی داخلی مطب دکتر زنان و زایمان و مامایی

برای انجام طراحی داخلی مطب زنان و زایمان هم باید فضایی مرتبط با تخصص آن‌ها طراحی و دیزاین کنیم. باید با دیزاین داخلی مطب زنان، ارتباط بسیار مفید و موثری بین مطب و بیمار برقرار کنیم. در این مطب‌ها، استفاده از چوب ترمووود و رنگ سبز به‌خاطر شبیه سازی فضای طبیعت م‌ توان محیط آرامش بخشی را برای مراجعین طراحی کرد.

اصولا دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان می‌بایست به گونه‌ای باشد که حس آرامش و بدون استرس و اضطراب را به بیمار انتقال دهیم. در این محل‌ها، بکار بردن گیاهان و آب‌نماها، نورپردازی، تابلوها و مجسمه‌های جذاب و زیبای کودک یا مادر و فرزند بسیار مناسب هستند. همچنین استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش مثل آبی یا سفید در دکوراسیون داخلی مطب متخصص زنان برای کاهش اضطراب، و القای آرامش و سلامتی مادران بسیار موثر است‌.

دکوراسیون مطب دکتر زنان

طراحی داخلی مطب دکتر زنان

طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی و رادیولوژی

نخستین قدم در طراحی فضا و دکوراسیون داخلی کلینیک فیزیوتراپی ایجاد نمودن یک نما و جلوه مناسب و جذاب می‌باشد و در ادامه و تکمیل کننده این مطلب باید گفت با توجه به ماهیت مکانی کلینیک فیزیوتراپی و توجه به شرایط رفت و آمد مراجعین و اصول بهداشتی باید محل مناسبی برای این کلینیک‌ها درنظر گرفت.

وجود پله‌های متعدد در داخل این کلینیک‌ها می‌تواند تاثیر بسیار بدی در نظر مراجعان داشته باشد. همچنین استفاده از مبلمان کم‌جا به تعداد زیاد همچنین نزدیک بودن قسمت‌ها و اتاق‌های مختلف کلینیک به‌هم یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد.

دکوراسیون داخلی کلینیک رادیولوژی

طراحی داخلی مطب رادیولوژی

طراحی دکوراسیون داخلی رادیولوژی

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک فیزیوتراپی

هزینه طراحی داخلی مطب و کلینیک

به طور کلی اگر به بحث قیمت طراحی داخلی مطب یا  دکوراسیون داخلی ورود کنیم، باید بگوییم مبلغی معادل ۱۵ تا۳۰ درصد از مبلغ تنخواه طرح مورد نظر شما و پیشنهادی پیمانکار می توانیم در نظر داشته باشیم. اگرچه مخارج طراحی داخلی و یا بازسازی قطعا عدد ثابتی نمی‌تواند باشد زیرا هر پروژه و طرحی  بر طبق سبک، دکوراسیون، متریال پیشنهادی و … متغیر است.

علاوه بر این مسائل طراحی محیط با محیطی دیگر نظیر اتاق انتظار با اتاق پزشک متفاوت است در نتیجه عدد هزینه نیز متفاوت خواهد بود؛ همچنین در مبحث هزینه و قیمت تا حد زیادی شرکت یا شخص مجری طرح نیز نقش اساسی ایفا می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *