ایران - تهران

میرداماد - دفینه

شنبه تا پنچشنبه

10:00 تا 20:00

طراحی داخلی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا سبب ایجاد فضایی کاربردی و زیبا برای آشپزی می‌شود. اصول و رهنمودهای زیادی در طراحی آشپزخانه وجود دارد که در این مقاله به تفصیل آن‌ها را توضیح خواهیم داد. ابتدا به اصول طراحی آشپزخانه و سپس به بررسی انواع آشپزخانه می‌پردازیم. در نهایت، در مورد رایج‌ترین مدل‌های طراحی داخلی آشپزخانه صحبت خواهیم کرد.

اصول طراحی داخلی آشپزخانه

دنیای طراحی داخلی آشپزخانه هزارتویی از ایده‌ها و نکات طراحی است. فرآیند طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه فراتر از انتخاب رنگ دیوارها، کابینت‌ها یا وسایلی است که هر روز از آن استفاده می‌کنید  به طور کلی در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه 3 بخش اصلی شامل سینک، گاز و یخچال مورد توجه قرار می‌گیرد. این سه بخش به عنوان سه راس مثلث طلایی شناخته می‌شوند و هر چه ضلع این مثلث کوچکتر باشد، طراحی زیباتر خواهد‌بود. چیدمان آشپزخانه انواع مختلفی دارد؛ که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

پیشنهاد مطالعه: طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی آشپزخانه L شکل

 در چیدمان آشپزخانه L شکل دو ردیف دیوار کابینت وجود دارد که عمود بر یکدیگر قرار می‌گیرند و شکل حرف L را ایجاد می‌کنند. این طراحی یکی از کاربردی ترین چیدمان آشپزخانه برای خانه‌های مدرن است و یک فضای کاری صاف و کارآمد را ارائه می‌دهد. این چیدمان به وسایل و کابینت اجازه می‌دهد تا در امتداد دیوارهایی با زاویه راست با فضای خالی در مرکز قرار گیرند تا بتوانید در حین پخت و پز به راحتی در فضای آشپزخانه حرکت کنید. آشپزخانه L شکل فقط در صورتی استفاده می‌شود که آشپزخانه شما مربع شکل باشد. اگر آشپزخانه ای کوچک یا مستطیلی دارید، این چیدمان می تواند به خوبی کار کند به شرطی که خیلی باریک نباشد (مانند آشپزخانه های کوچک در یک آپارتمان).

طراحی داخلی آشپزخانه L شکل
طراحی داخلی آشپزخانه مستفیم

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه مستقیم

چیدمان مستقیم آشپزخانه برای کوچک‌ترین آشپزخانه‌های موجود بسیار کاربردی است زیرا  تنها یک دیوار را اشغال می کند و مقداری فضا برای قدم زدن در اطراف باقی می گذارد. این  نوع طراحی با کابینت پایه و دیوار طراحی شده است و اگر در یک آپارتمان استودیویی یا یک آشپزخانه کوچک زندگی می کنید، این گزینه برای شما مناسب است.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه موازی

آشپزخانه موازی، یک چیدمان کلاسیک با فضایی باریک با دو دیوار در دو طرف و یک راهرو ما بین آنها است که برای خانه‌های کوچک یا یک خانواده کوچک یا یک فرد مجرد، آشپزخانه‌ای ایده آل محسوب می‌شود. این چیدمان با کابینت‌های پایه و دیواری در دو طرف طراحی شده است. این نوع طراحی یک چیدمان ساده است که فضای کابینت‌های گوشه را به خطر می‌اندازد.

طراحی آشپزخانه موازی
طراحی داخلی آشپزخانه U شکل

طراحی داخلی U شکل

 آشپزخانه U شکل یک انتخاب عالی برای هر نوع آشپزخانه‌ای است. این چیدمان به طرحی اشاره دارد که پیشخوان در امتداد سه طرف آشپزخانه قرار می گیرد و شکل الفبای U را ایجاد می‌کند. طراحی داخلی u شکل، همه کاره است و برای هر آشپزخانه ای، بزرگ یا کوچک، کاربرد دارد زیرا می‌توان برای قرارگیری همه لوازم ضروری برنامه ریزی و از در دسترس بودن تمامی وسایل اطمینان حاصل کرد. چیدمان آشپزخانه U شکل همچنین یک انتخاب خوب برای آشپزخانه های بزرگ با عرض کافی محسوب می‌شود لذا اگر در یک خانواده مشترک زندگی می کنید که در آن چندین آشپز به طور همزمان غذا آماده می کنند، این چیدمان آشپزخانه که فضای زیادی هم دارد، به شما پیشنهاد می‌شود. کابینت آشپزخانه در چیدمان آشپزخانه U شکل معمولاً شامل کابینت های دیواری است که در امتداد هر سه طرف با پایه و سایر واحدهای اضافی قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی آشپزخانه جزیره ای

 این طراحی از نظر عملکرد فوق العاده همه کاره است. می توان آن را با اجاق گاز و دودکش، سینک، گریل، پیشخوان صبحانه و پیشخوان طراحی کرد. کانترهای جزیره‌ای برای آشپزخانه‌های بزرگ با چیدمان پلان باز مناسب هستند.

 این طراحی اغلب با سفارش میز آشپزخانه، لوازم ضروری و فضاهای ذخیره سازی ایجاد و باعث ایجاد مثلث کار یا فضای بین یخچال، سینک و اجاق گاز شما می‌شود. در هنگام طراحی آشپزخانه و انتخاب کابینت اولین چیزی که باید در نظر بگیرید چیدمان است. طراحی آشپزخانه بسیار ذهنی است و عمدتاً بسته به سلیقه، سبک کار و سبک زندگی افراد متفاوت می‌باشد لذا چیدمانی که ممکن است برای یک فرد ایده آل باشد، می تواند برای سایر افراد دلگیر باشد، از این رو چیدمان آشپزخانه را بر اساس نیازها و سلیقه روزمره خود انتخاب کنید.

جهت مشاوره رایگان

پیشنهاد مطالعه: بازسازی ساختمان

راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • بررسی نیازهای خود هنگام طراحی
  • بررسی محل قرار گیری سیستم لوله‌کشی و گرمایشی
  • الهام گرفتن از طراحی مینیمال برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه
  • مشورت با طراح آشپزخانه
  • تنظیم بودجه برای طراحی آشپزخانه
  • نورپردازی صحیح
  • در نظر داشتن منابع انرژی
  • بررسی دقیق فضا و سطح
  • رعایت اصول ایمنی
  • استفاده از تجهیزات نو
اصول طراحی داخلی آشپزخانه

بازسازی آشپزخانه چه زمانی به جای طراحی کامل آشپزخانه استفاده می‌شود؟

وقتی بودجه کمی در اختیار دارید، یا زمانی که نیازی به بازسازی آشپزخانه در مقیاس کامل ندارید، هزاران ایده طراحی وجود دارد که می‌تواند به بازسازی آشپزخانه شما کمک کند. برای شروع، هنگام برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

 یک لایه رنگ تازه تا حد زیادی ساده‌ترین و تاثیرگذارترین تجدیدی است که می‌توانید در آشپزخانه خود ایجاد کنید. ساختن آن آسان است و راهی عالی برای افزودن شخصیت و رنگ به آشپزخانه شماست.

بسیاری از فروشگاه های بزرگ، درب کابینت آشپزخانه و سطوح کار جدید را ارائه می دهند.

نورپردازی خوب می‌تواند تا حد زیادی به متحول شدن آشپزخانه شما کمک کند. نورافکن‌ها یا نورپردازی‌ها جلوه ای ایده آل به فضای آشپزخانه می‌بخشد، در حالی که انتخاب‌های کلاسیک مانند چراغ‌های آویز، احساس آرامش بیشتری را به آشپزخانه می‌بخشند.

کفپوش‌های وینیل قدیمی جای خود را به کف‌پوش‌های دیگری که از جنس سنگ یا چوب هستند، داده‌اند. اگر شما هم از کفپوش‌های قدیمی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از کفپوش‌های جدید که تفاوت بسیاری را ایجاد می‌کنند، استفاده نمایید.

جهت مشاوره رایگان

مهم‌ترین سوالاتی که قبل از طراحی دکوراسیون داخلی باید از خودتان بپرسید؟

  • چند نفر به طور منظم از آشپزخانه استفاده خواهند کرد؟
  • آیا صبحانه و ناهار هم در فضای داخلی آشپزخانه سرو می‌شود؟
  • آیا دکوراسیون شلوغ را ترجیح می‌دهید یا دکوراسیون خلوت و مینیمال را؟
  • به چه مقدار فضای ذخیره سازی نیاز دارید؟
  • عادات خرید شما چیست؟

اصول طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک

طراحی در یک آشپزخانه کوچک مهم است زیرا می‌تواند از تمام فضای موجود استفاده کند. رنگ‌های روشن و کابینت‌های براق می‌توانند به بزرگتر نشان دادن آشپزخانه کمک کنند. به‌کارگیری کابینت‌های کوچک روشی هوشمندانه برای استفاده از فضای آشپزخانه است.

طراحی داخلی آشپزخانه کوچک

اصول طراحی دکوراسیون آشپزخانه بزرگ و متوسط

یک آشپزخانه بزرگ فضای زیادی دارد، بنابراین طراحی آن راحت تر از آشپزخانه‌های کوچکتر است. علاوه بر این، فضای بزرگ، آشپزخانه را زیبا و منظم‌تر جلوه می‌دهد. اگر آشپزخانه بزرگی دارید، نیاز به میز کار الزامی نیست.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه مدرن

سبک طراحی آشپزخانه مدرن بسیار ساده و بدون تزئین است. شما طرح‌های پیچیده زیادی را در این آشپزخانه‌ها نخواهید دید، زیرا برای استفاده آسان و زیبا به نظر می‌رسند.

طراحی داخلی آشپزخانه بزرگ

اصول طراحی داخلی آشپزخانه کلاسیک

طراحی آشپزخانه کلاسیک همواره با طراحی دکوراسیون داخلی مدرن قیاس می‌شوند. آشپزخانه‌های کلاسیک بر خلاف مدرن، دارای طرح‌های پیچیده و معرق و منبت‌کاری‌های فراوان هستند. کابینت و آشپزخانه کلاسیک، ویژگی اصلی هنر کلاسیک یعنی هنری قاعده‌مند هستند که حس نوستالژی را با خود به همراه دارند.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی

آشپزخانه‌های ایرانی قدیمی بدون کابینت و دارای یک سینک بودند. ظروف پشت پرده قرار می‌گرفتند و در آشپزخانه‌های ایرانی قفسه‌ها و تاقچه‌هایی برای نگهداری وسایل وجود داشت. امروزه آشپزخانه‌های ایرانی شباهت زیادی به آشپزخانه‌های کشورهای دیگر دارند. ایرانی‌ها از موادی مانند ام دی اف و هایگلاس برای ساخت کابینت و دکور استفاده می‌کنند اما تفاوتهایی بین آشپزخانه ایرانی و خارجی وجود دارد.

طراحی داخلی آشپزخانه ایرانی

اصول طراحی داخلی آشپزخانه اروپایی

در آشپزخانه‌های اروپایی مرز بین آشپزخانه و سایر قسمت‌های خانه کمتر مشخص می‌شود و میز یا کابینت جزیره‌ای اغلب قسمت مرکزی طراحی است. این طرح اغلب در سبک‌های آشپزخانه ایتالیایی، فرانسوی و سایر سبک‌های اروپایی دیده می‌شود.

European kitchen interior design