ایران - تهران

میرداماد - دفینه

شنبه تا پنچشنبه

10:00 تا 20:00

اصول و نکات طراحی دکوراسیون مغازه

حتما تا به حال به این مورد فکر کرده‌اید چرا گاهی فروشگاه‌هایی که محصولات مشابه عرضه می‌کنند دارای فروش‌های متفاوتی هستند. یکی از اصلی‌ترین مواردی که در جذب و حفظ مراجعین و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار موثر است، طراحی داخلی مغازه است. در حقیقت مشتری در ابتدا و حتی پیش از برخورد با فروشنده، با فضای داخلی مغازه یا بوتیک ارتباط برقرار می‌کند و چنانچه اصول طراحی دکوراسیون داخلی مغازه به بهترین نحو ممکن رعایت شده باشد، این ارتباط حفظ شده و منجر به مراجعات بعدی و خرید خواهد شد. برای رعایت اصول طراحی داخلی بوتیک و مغازه بهتر است به نکات زیر توجه نمایید.

طراحی داخلی مغازه
طراحی دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون مغازه
دکوراسیون مغازه لوازم منزل

توجه به نوع مشتری و خدماتی که مغازه قرار است ارائه دهد.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، نوع مشتری و خدمات مغازه شماست. مغازه‌ای که قرار است به زودی آن را تاسیس کنید، برای عرضه چه نوع کالا یا ارائه چه نوع خدماتی در نظر گرفته‌اید؟ طبیعتا سبک و سیاق و حتی تناژ رنگی یک بوتیک لباس برای نوجوانان با مغازه فروش لوازم برقی متفاوت خواهد بود.

 بعد از انتخاب خدمات اصلی مغازه، حال باید بیندیشید به مغازه شما، چه کسانی وارد خواهند شد؟ آیا عموم مراجعین شما را جوانان تشکیل می‌دهند یا افراد میانسال؟ مشتری‌های شما اغلب بانوان هستند یا آقایان؟ توجه به این مورد شما را در انتخاب نوع طراحی داخلی مغازه کمک خواهد کرد.

طراحی داخلی مغازه کیف و کقش
طراحی داخلی مغازه لباس فروشی
طراحی داخلی مغازه اسباب بازی فروشی
طراحی داخلی مغازه

طراحی و دکور ویترین مغازه

ویترین به عنوان یک بازاریاب عالی برای شما عمل می‌کند. در حقیقت این ویترین است که مردم را به سمت مغازه شما سوق می‌دهد به همین دلیل عدم توجه به آن می‌تواند باعث پایین آمدن فروش شود. فضای ویترین را تلاش کنید مبتکرانه طراحی کرده و سعی کنید سلیقه عموم مردم و مشتری‌های خود را شناسایی کرده و طبق آن ویترین خود را چیدمان نمایید.

دکور ویترین مغازه کقش فروشی
دکوراسیون ویترین مغازه
دکور ویترین مغازه کتابفروشی

طراحی ورودی مغازه

بعد از ویترین، اولین جایی که مشتری‌ها با آن مواجه می‌شوند، ورودی مغازه است. طبق اصول طراحی داخلی مغازه ورودی مغازه باید دلباز و جذاب باشد علاوه بر آن، با استفاده از انواع عناصر زیبایی و نورپردازی صحیح، باید از همان ابتدا حس اطمینان و اعتماد نزد مشتری ایجاد شود. دقت کنید این بخش، از نورپردازی درست و به اندازه کافی برخوردار باشد و اکسسوری‌های متناسب با فضا استفاده شود.

طراحی ورودی مغازه لباس ورزشی فروشی
دکوراسیون لوکس ورودی مغازه
ورودی مغازه لباس فروشی
طراحی دکوراسیون ورودی مغازه

طراحی مسیر حرکت مشتری

یکی از مواردی که گاها دیده می‌شود کمتر به آن پرداخته می‌شود، طراحی مسیر حرکت مشتریان است‌. مسیر رفت و آمد مشتریان باید به تمام قسمت‌های مغازه موجود باشد تا مشتریان امکان مشاهده تمامی اجناس را داشته باشند. برای زیبایی بیشتر محیط فروشگاه خود، فضا را به قسمت‌های گوناگونی تقسیم نمایید و اجناس مختلف خود را در آن بخش‌ها چیدمان کنید.

با این کار ضمن زیبایی دکوراسیون داخلی مغازه خود، اجناس شما بیشتر در معرض دید خواهد بود که با این کار احتمال خرید افزایش میابد. برای ترغیب کردن مشتری‌ها به پیمودن کل مسیر و بازدید از اجناس مغازه، می‌توانید بخش‌های مختلف را با رنگ‌های گوناگون مشخص کنید و این قاعده را تا پایانی‌ترین بخش فروشگاه و قسمت خروج، رعایت نمایید.

طراحی دکوراسیون مسیر حرکت مشتری در مغازه
مسیر حرکت مشتری در مغازه کفش ورزشی
طراحی مدرن مسیر حرکت مشتری

رنگ مناسب در طراحی داخلی مغازه

قبل از انتخاب رنگ برای مغازه خود، بهتر است ابتدا نوع خدمات مغازه را تعیین کرده و سپس تحقیق کنید مشتری‌های هدف شما در کدام قشر و جنسیت و رده سنی قرار می‌گیرند. چنانچه مشتری‌های شما عموما شامل جوانان و نوجوانان می‌باشند، بهتر است در رنگ‌آمیزی دکور مغازه، از رنگ‌های شاد و انرژی بخش استفاده کرد. 

برای بوتیک‌های لباس زنانه، رنگ‌های ملایم و سفید بهترین گزینه‌ هستند در حالی که برای فروشگاه‌های لباس مردانه، رنگ‌های خنثی و تیره‌تر، نظیر طوسی، خاکستری، سورمه‌ای مشکی و… می‌تواند انتخاب‌های زیبایی باشد. سایر فروشگاه‌ها نظیر لوازم برقی و آشپزخانه، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و از این قبیل کسب و کارها ترکیب رنگ سفید با رنگی ملایم می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

استفاده از رنگ قرمز در دکور مغازه
استفاده از رنگ های مکمل در طراحی داخلی مغازه
دکور مغازه با رنگ سفید
استفاده از رنگ گرم در طراحی دکور مغازه

نورپردازی طراحی داخلی فروشگاه

از مهم‌ترین بخش‌هایی که در طراحی داخلی مغازه باید به آن توجه کرد، نورپردازی داخلی فروشگاه یا مغازه است. نور طبیعی همیشه بهترین گزینه برای روشنایی است ولی ممکن است در برخی از مغازه‌ها، نور طبیعی خورشید سبب آسیب به اجناس مغازه شود.

 بهتر است مغازه را با نور ملایم و یکدست سفید نورپردازی انجام شود. نور کمتر یا بیشتر از حد استاندارد و یا نورهای رنگی، علاوه بر خسته‌کننده جلوه دادن محیط، باعث می‌شود رنگ اجناس به صورت رنگ طبیعی خود جلوه نکرده و به مرور عدم رضایت مشتریان را در پی داشته باشد.

نور پردازی مغازه

طراحی محلی برای نشستن و استراحت مشتریان

در نظر گرفتن محلی برای نشستن و استراحت مشتریان، حسنی بزرگ برای مغازه محسوب می‌شود. بسیاری از افراد خسته از اینکه ساعت‌ها مشغول خرید بوده‌اند از دیدن فروشگاهی که به فکر راحتی مشتریان خود است استقبال کرده و ترجیح می‌دهند دقایقی در آنجا استراحت کنند.

 با قرارگیری صندلی‌ها در محل‌های مناسبی از مغازه به‌صورتی که بسیاری از اجناس مغازه در معرض دید افراد نشسته باشد، می‌تواند باعث فروش بیشتر کالاها شود.

توصیه می‌کنیم حتی اگر فضای مغازه شما کوچک است، حداقل از تعداد یک یا دو عدد صندلی برای استراحت مشتریان خود استفاده کنید. در واقع تعبیه مکانی برای استراحت مشتریان، نوعی احترام به آنان و اهمیت داشتن راحتی آنان در نزد شما را عنوان می‌کند.

چیدمان صندلی در دکور مغازه

چیدمان قفسه ها و دسترسی آن‌ها برای مشتریان

این مورد نیز باید مهم شمرده شود. قفسه‌ها علاوه بر کاربرد بسیار زیادشان، یکی از وسایلی است که می‌توان با کمی خلاقیت طراحی داخلی مغازه را متحول کند. سعی کنید از قفسه‌های آماده کمتر استفاده کنید در عوض مدل‌های خاصی را طراحی کرده و سفارش دهید. 

درمورد رگال‌های لباس نیز می‌توانید همین کار را انجام دهید و رگال‌های خاص به اشکال گوناگون مثل u شکل و… را طراحی کنید. توجه داشته باشید که دسترسی کامل مشتریان به قفسه‌ها و رگال‌ها وجود داشته باشد تا مشتریان بتوانند از نزدیک محصولات شما را تماشا کنند.

دکور قفسه مغازه
چیدمان قفسه مغازه

طراحی بخش صندوق در طراحی داخلی مغازه

بخش صندوق تقریبا آخرین جایی است که مشتریان مغازه یا فروشگاه به آن مراجعه می‌کنند. توصیه می‌کنیم در نزدیکی صندوق حتما چند صندلی قرار دهید در صورت شلوغی این بخش، مشتریان کلافه نشوند و مدتی را به استراحت مشغول باشند. در این قسمت باید از یک میز یا پیشخوان نیز استفاده شود که طبق اصول طراحی داخلی مغازه رنگ آن بهتر است با رنگ دکور مغازه هماهنگ باشد. برای میز پیشخوان گزینه‌های بسیاری وجود دارد.

می‌توان از میزهایی به شکل منحنی، بیضی، مکعب و… استفاده کرد. رنگ‌های متالیک نیز پیشنهادهای مناسبی هستند. رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، رزگلد و… وجهه بسیار زیبا و خاصی به پیشخوان و قسمت صندوق خواهد و آن را از بقیه قسمت‌های فروشگاه متمایز خواهد کرد.

تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی مغازه بر برندینگ

امروزه همه افراد بر تاثیر برندینگ در افزایش فروش واقف هستند. خوشبختانه اکنون دیگر برای برند شدن نیازی به صرف هزینه‌های بسیار بالا نیست و می‌توان گفت طراحی داخلی مغازه حساب شده و اصولی، آغازی برای برندینگ کسب و کار شما خواهد بود.

نکته‌ای که بسیار مهم و حائز اهمیت است، رعایت اصول طراحی دکوراسیون مغازه در کنار خلاقیت است. شما با رعایت تک به تک اصول طراحی داخلی مغازه نظیر طراحی ویترین مغازه، طراحی صندوق مغازه، طراحی قسمت ورودی و خروجی مغازه، رنگ دکوراسیون مغازه و… در ذهن مشتریان خود ماندگار خواهید شد و این‌گونه استارت برندینگ شما زده خواهد شد! 

قیمت طراحی دکوراسیون داخلی مغازه

تعرفه مشخصی برای طراحی داخلی مغازه وجود ندارد و تعیین قیمت آن به موارد گوناگونی بستگی دارد. متراژ مغازه و متریالی که مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین دستمزدی که هر طراح بر حسب ساعاتی که کار می‌کند و میزان سختی پروژه تعیین کننده قیمت طراحی دکوراسیون داخلی مغازه می‌باشد.

سعی کنید برای کار خود، از طراحان دکوراسیون داخلی مجرب و حرفه‌ای کمک بگیرید. ممکن است کمک گرفتن از افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه هزینه‌های بسیار زیادی برای شما داشته باشد در حالی که راندمان کار چندان بالا نشود. برای اطلاع کامل از قیمت‌های دقیق و توضیحات بیشتر، می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

نکات طراحی داخلی مغازه کوچک

اگر مساحت مغازه شما کم بوده و تصور می‌کنید نمی‌توان برای دکوراسیون آن کار زیادی انجام داد باید بگوییم سخت در اشتباه هستید! با یک طراحی داخلی مغازه حساب شده می‌توانید زیبایی و جذابیت مغازه خود را دوچندان کرده و گام مهمی برای جذب مشتری بردارید. همچنین با رعایت این و بهره‌گیری از خطای دید، می‌توانید فضای مغازه را بزرگتر از اندازه واقعی خود نشان دهید.

یکی از نکاتی که باید در طراحی داخلی مغازه کوچک به آن توجه کرد استفاده از رنگ‌های روشن در دکوراسیون داخلی مغازه است. رنگ‌های روشن برای کفپوش و دیوارها باعث می‌شود فضا بزرگتر دیده شود و رنگ‌های تیره نیز فضا را محدودتر نشان می‌دهد. یکی دیگر از کارهایی که برای بزرگتر نشان دادن فضای مغازه از آن کمک بگیرید، استفاده از آینه‌های قدی متعدد است.

از دیگر مسائلی که در طراحی داخلی مغازه کوچک حتما باید به آن توجه نمایید، مرتب و تا حدودی خلوت بودن مغازه‌های کوچک است. استفاده از اکسسوری‌ها، قفسه‌ها و رگال‌های زیاد باعث می‌شود فضای داخلی شلوغ شده و نامرتب به‌نظر برسد. همچنین میز پیشخوان در مغازه‌های کوچک نیز بهتر است بزرگ نباشد تا فضای کمتری را اشغال کند. در این مغازه‌ها استفاده از شلف‌های دیواری نیز برای قرار دادن محصولات در آن پیشنهاد بسیار مناسبی هستند.

طراحی داخلی مغازه کوچک
دکوراسیون مغازه کوچک
دکور مغازه کوچک
ایده طراحی داخلی مغازه کوچک عسل فروشی
ایده برای طراحی داخلی کوچک
دکور مغازه کوچک لوازم چوبی فروشی
مغازه کوچک لباس فروشی
مغازه کوچک لباس زنانه

جمع بندی

حتی با ارائه بهترین خدمات و کالا، در صورت مناسب نبودن طراحی داخلی مغازه مشتریان زیادی جذب نخواهد شد. در حقیقت دکوراسیون داخلی مغازه، کلید جذب و حفظ مشتری است البته نباید تاثیر این کالا باکیفیت و خدمات مناسب را که باعث می‌شود مشتریان مجدد به مغازه برگردند نادیده گرفت. در حقیقت دکوراسیون داخلی در حکم یک تبلیغات دائمی برای کسب و کار شما خواهد و با دانستن نکات مهم و رعایت آن‌ها می‌توانید گام بلندی در برندینگ و موفقیت در فروش خود کسب کنید.